Navigace
Korona Kitl nezastavila
Prestižní práci pro korporátní čokoládovnu vyměnil před lety náš absolvent Jan Vokurka za nejistou, ale vlastní „sirupovou“ cestu. Dnes, po 15 letech existence firmy Kitl, si šťávy a doplňky stravy z Jablonce nacházejí místo ve stále větším počtu domácností i obchodů. Plány Jana Vokurky jdou ale dál. Pracuje na vzkříšení zchátralého areálu Vratislavické kyselky.
Firma našeho absolventa Jana Vokurky expanduje a křísí Vratislavickou kyselku.
Firmu Kitl vybudoval Jan Vokurka svojí pílí, šikovností a invenčními nápady doslova z ničeho. Měřítkem úspěchu může dnes být třeba fakt, že Kitl Malinovku má dnes v nabídce dokonce i český a slovenský McDonald‘s. „Je to malý zázrak. I když jsme tvrdě pracovali, za těch patnáct let jsme měli také štěstí, vždy jsme na každé křižovatce udělali správné rozhodnutí,“ ohlíží se zpětně za patnáctiletou existencí duchovní otec firmy, jež v „zavirované“ době slaví úspěchy i s preparáty ze zázvoru na posílení imunity. Navzdory koronavirové krizi zažil Kitl rekordní léto. Oproti roku 2019 má 21procentní nárůst. „Měli jsme teď naše historicky nejúspěšnější měsíce. V červnu jsme překonali rekord a hned v červenci padl ten červnový. I to pokládám za velké štěstí a zázrak,“ hodnotí Jan Vokurka. Důvodem byly zavřené restaurace. „Sirupy si lidé dávají doma. A potravinové obchody měly stále otevřeno. Nahrálo nám také, že lidé zůstávali na dovolené v tuzemsku. Na našem růstu se podílí i fakt, že lidé obecně víc řeší, co jedí a pijí. I když nejsme nejlevnější, vyrábíme jen z kvalitních surovin. Na trhu se také chytly naše letošní novinky – pomeranč a citrón. Pomohla nám i kampaň. Prostor v médiích se dal koupit za výhodné ceny,“ zamýšlí se Jan Vokurka, absolvent navazujícího magisterského studia na Katedře marketingu Ekonomické fakulty TUL.
Indonéský zázvor "čaruje"
Kitl má dnes v nabídce na 15 druhů nápojů. Mnohé i v biokvalitě. Některé produkty navíc burcují tělo, aby se vypořádalo s nemocí. Například Smrkáček, který pomáhá při nachlazení a je vhodný i pro děti od jednoho roku. Stále víc zákazníků také kupuje Eligin, výtažek z extra silného zázvoru dováženého z Indonésie, jenž podporuje imunitu. „Vznikl ve spolupráci s vědci z Výzkumného ústavu potravinářského Praha. Původně jsme ho měli pro ústav jen zpracovávat. Pak jsme ale dostali nápad vyrábět zázvorové kapsle a Eliginu jsme už prodali neskutečné množství. Máme na něj skvělé ohlasy. Lidé, aby se udrželi zdraví, posilují imunitu. Přitom na počátku tohoto produktu vlastně byla nechuť výzkumníků ‚krouhat‘ zázvor,“ směje se někdejší marketér firmy Nestlé Jan Vokurka.
Malinovku čepuje i McDonald´s
Od roku 2015 jsou sirupy Kitl součástí menu řetězce McDonald‘s. „Byla to pro nás velká škola z hlediska řízení procesu hygieny nebo kvality. Je to pro nás také viditelný úspěch a jsme na něj hrdí. Všeobecně si ale zakládáme na tom, že nemáme jediného silného partnera, který by nás živil. S jedním odběratelem nežijeme ani nepadáme.“ Když firma před patnácti lety začala připravovat svůj první výrobek Šlaftruňk, měla jediného zaměstnance. Dnes jich má 35. Chystá však nové projekty a expanzi, potřebuje proto víc prostoru. I proto Jan Vokurka před dvěma lety koupil zchátralý areál Vratislavické kyselky. Staví tam moderní a větší výrobní halu. Produkci chce zdesetinásobit. „Po transakci jsem měl totální depresi. Místo bylo zarostlé, všude rozházené etikety, víčka, rozbité sklo, vytrhané železo. Dali jsme se ale do práce a každým dnem se to zlepšovalo. Dnes už stojí moderní hala a chceme sem přenést výrobu sirupů,“ představuje své plány Jan Vokurka. Na stáčení kvalitního minerálního pramene dojde v průběhu nejbližších let. „Nezdá se to, ale stáčet minerálku je kvůli nejrůznějším administrativním úkonům asi podobně složité, jako kdybyste chtěli těžit uhlí,“ glosuje Jan Vokurka a dodává: „Až si na to areál vydělá, dojde i na opravy ikonického zámečku.“ S libereckou univerzitou je Jan Vokurka stále v kontaktu. Považuje se totiž za hrdého absolventa. „Jednou za rok mám na ekonomické fakultě přednášku. Tyto kontakty nás posouvají dál. Ostatně, pokud má někdo z univerzity chuť s námi jakkoliv spolupracovat, budeme rádi, když se nám ozve,“ říká Jan Vokurka. „Někdo může mít nápad na nový výrobek, někdo na novou technologii nebo nový postup. Fantazii se meze nekladou a rozhodně všem odepíšu,“ loučí se Jan Vokurka a v potravinářském plášti a s nasazenou pokrývkou hlavy mizí ve výrobní části jablonecké sirupárny. Bývalé prádelny.
Přepis článku „Korona Kitl nezastavila“
z magazínu Technické univerzity Liberec T-UNI v únoru 2021